U današnjem odlomku
evanđelja susrećemo Isusa koji čini jedno od čudesa u ovom dijelu
evanđelja. Evanđelist pred nas stavlja početnu etapu Isusovog javnog
djelovanja.
Marko, za razliku od Mateja, na početku svog djela ne predstavlja „plan i
program" Isusovog djelovanja, već podcrtava poziv prve četvorice učenika
te, nakon toga, stavlja pred čitatelja jednu seriju čudesa u Kafarnaumu i
okolici, među kojima je i čudo nad kojim smo se danas zaustavili. Sveti
pisac zapravo podcrtava zbog čega i koga je Isus došao.
Dođe k Isusu neki gubavac
U hebrejskoj tradiciji,
a tako i vjerovanju, bilo koja nedaća u životu bila je smatrana Božjom
kaznom. Ono što je prouzrokovalo tu kaznu bio je grijeh, vlastiti ili
grijeh predaka.
Guba je bila možda i najteža „kazna". Oni koji su bolovali od gube, ne
samo da su bili izopćeni od naroda što se tiče njihovog sudjelovanja u
javnom životu, nego su bili baš fizički izbačeni, udaljeni iz društva.
Nisu imali nikakvog prava živjeti u gradu. Osim što su bili izvan
naseljenog mjesta, sa sobom su morali nositi zvonce i upozoravati glasno
one koji su im se približavali: „Nečist, nečist". Bili su smatrani
hodajućim mrtvacima.
Ono čime gubavac iznenađuje je njegova hrabrost i njegov prilazak Isusu.
Prekršio je svako pravilo kojeg se kao gubavac morao čvrsto pridržavati.
Gubavac zna da mu pravila neće pomoći u njegovom ozdravljenju. Gubavac
zna da mu treba netko puno jači i veći od pravila. Gubavac u Isusu
prepoznaje onog koji ga može spasiti. Zna da je Mesija tu i da je došao
upravo zbog njega. Baš iz razloga što je živi mrtvac te je i on sam
svjestan da je „mrtav", zna da ga jedino Bog može podići iz mrtvih,
odnosno ozdraviti.
klekne i
zamoli: „Ako
hoćeš, možeš
me očistiti!"
Gubavčeva gesta nije
slučajna. Njegovo klečanje ispred Isusa iskazuje puno stvari.
Marko koristi grčki glagol koji označava prostiranje, odnosno klanjanje.
Taj glagol u antičkom svijetu te u Bibliji označava odavanje počasti
kralju i kraljevim visokim dužnosnicima – odnosno, predstavnicima
svjetovne vlasti.
Što zapravo gubavac radi? Kao što je već rečeno, on zna da ga jedino Bog
može izliječiti od gube, te on sa svakom svojom gestom govori jednu
stvar: Isus Krist jest Sin Božji, vladar nad svime što postoji.
Gubavac je u Isusu prepoznao da je On Krist. Svojim klanjanjem, on odaje
svu počast Mesiji. Ne vidi u njemu običnog proroka kojem je Bog dao
sposobnost da ga izliječi. On vidi i prepoznaje Sina Božjega.
Gubavac sve svoje nade polaže u Isusa Krista. Cijeli svoj život, svoju
bolest, svoje brige, …, stavlja na odluku tog neobičnog kralja
jednostavnim, a opet snažnim riječima – Ako
hoćeš, možeš
me očistiti!
„Hoću, budi čist!"
U ovome dijelu, Isus
jasno pokazuje pravu sliku Oca kojeg imamo. U ovome „hoću, budi čist!" Isus otkriva pravo ime Boga – Ljubav. Isus
Krist nam otkriva da onaj koji nas je stvorio jest Ljubav, njegovo ime je
Milosrđe.
Gubavac, pritisnut teretom svoje bolesti, odbačen od svih, doista mrtav
za druge, vraća se u život. Krist ga uskrisuje od mrtvih i vraća mu
dostojanstvo njegovog bića, njegovog identiteta. Gubavac sada zna da je
on, bez obzira na sve poteškoće u životu, dijete Božje.
Bog Sin ga prihvaća takvog kakav on jest, i to ne hladno, već duboko
ganut. Vraća ga u zagrljaj Boga Oca. Na gubavcu se vidi odmah, u isti
trenutak, da Božja ljubav djeluje.
Evanđelist nam svjedoči da je guba odmah nestala, govori nam zapravo kako
Božja ljubav nije spora, ne kasni. Božja ljubav dolazi u pravi trenutak.
Svojim primjerom gubavac tješi i nas danas. Također, i on nas ohrabruje
te nam govori kako ne smijemo gubiti strpljenje i nadu. Bog ne ostavlja
nikog samog. To je kontradiktorno njegovom - biti Otac.
|