23. travnja 2020. - Papina poruka
Papa molio za obitelji u
teškoćama i za obraćenje lihvara
Na jutarnjoj misi u Domu svete
Marte papa Franjo se danas posebno spomenuo obiteljī u teškoćama, u ovo vrijeme
pandemije koronavirusa, koje su u još većim nevoljama zbog onih koji
iskorištavaju ovu situaciju i njihove potrebe. U propovijedi je istaknuo da Isus
moli za nas pred Ocem pokazujući svoje rane, cijenu našega spasenja, te da
bismo trebali imati više pouzdanja u Isusove nego u svoje molitve
Na više se strana osjeća jedna od
posljedica pandemije; brojne su obitelji u potrebi, gladne su, ali im,
nažalost, pomaže skupina lihvarā. To je još jedna pandemija; društvena
pandemija. Obitelji osobā koje imaju samo neki jednodnevni posao ili, nažalost,
rade na crno, što ne smiju, i nemaju za hranu… i to s djecom. Onda im lihvari
uzmu ono malo što imaju – rekao je Papa na početku mise te potaknuo – Molimo za
te obitelji, za brojnu djecu tih obitelji, za dostojanstvo tih obitelji. Molimo
i za lihvare, da Gospodin dotakne njihovo srce i da se obrate.
U propovijedi se Papa osvrnuo na
prvo čitanje današnje liturgije, uzeto iz Djela apostolskih (Dj 5, 27-32). U
njemu se govori o Petru koji, pred prekoravanjem i prijetnjama velikog
svećenika koji mu želi zabraniti poučavati narod u Isusovo ime, odgovara da se
treba „većma pokoravati Bogu negoli ljudima", te otvoreno, pred svima,
obznanjuje uskrsnuće Isusa, spasitelja, kojega su vjerski poglavari smaknuli
objesivši ga na drvo.
Petar ih hrabro, otvoreno
okrivljuje za to. Netko se može pitati: Ma je li to onaj Petar koji je
zanijekao Isusa? Onaj Petar koji se toliko bojao, koji je bio kukavica? Na
kraju čak kaže: ''I mi smo svjedoci tih događaja i Duh Sveti (koji je s nama),
kojega dade Bog onima što mu se pokoravaju''. Koji je bio Petrov put kojim je
došao do toga, do te hrabrosti, te otvorenosti, do toga da se izloži? – upitao
je Papa te dodao – Mogao je pristati na kompromise te umiriti svećenike, reći
im da će tiše govoriti, nikada ih javno optuživati i otići, samo neka ih ostave
na miru.
Crkva je u povijesti mnogo puta
morala to učiniti kako bi spasila Božji narod. Mnogo je puta to učinila i kako
bi spasila sebe – ali ne svetu Crkvu – nego upravitelje. Kompromisi mogu biti
dobri i loši. Međutim, Petar je hrabro rekao: ''Nema kompromisa. Vi ste krivi''.
U čemu je tajna, odakle ta snaga
koju je imao Petar te došao do toga? – upitao je Papa i objasnio – Prije muke
Isus je rekao apostolima: „Sotona zaiska da vas prorešeta kao pšenicu".
Trenutak je to kušnje: ''Bit ćete poput pšenice''. Petru pak kaže: „… ja sam
molio za tebe da ne malakše tvoja vjera". To je Petrova tajna – Isusova
molitva. Isus moli za Petra, da ne malakše njegova vjera i da – kako kaže Isus
– učvrsti svoju braću u vjeri.
To što je Isus učinio s Petrom, to
čini sa svima nama – rekao je Papa. Isus moli za nas; moli pred Ocem
pokazujući svoje rane, cijenu našega spasenja. Naviknuti smo moliti Isusa neku
milost, da nam pomogne; ali nismo naviknuti kontemplirati Isusa koji Ocu
pokazuje rane, Isusa zagovornika, Isusa koji moli za nas. Petar je bio sposoban
proći cijeli taj put od plašljivca do odvažnoga čovjeka, uz dar Duha Svetoga,
zahvaljujući Isusovoj molitvi – napomenuo je papa Franjo te na kraju istaknuo –
Isus je zagovornik; trebamo imati više pouzdanja u Isusove molitve, više nego u
svoje vlastite.
22. travnja 2020. - Papa
molio za Europu kako bi ostvarila bratsko jedinstvo koje su sanjali njeni
osnivači
Papa Franjo je danas na misi u Domu svete Marte molio za Europu kako bi
u ovo vrijeme u kojem je potrebno veliko jedinstvo među narodima, ostvarila
bratsko jedinstvo. Papa je u propovijedi podsjetio na ljubav Boga koji nas je
toliko ljubio da je svoj život dao za nas.
U ovo vrijeme u kojem je među nama,
među narodima potrebno veliko jedinstvo, danas molimo za Europu kako bi
ostvarila to bratsko jedinstvo koje su sanjali osnivači Europske unije – rekao
je papa Franjo na misi u Domu svete Marte. Papa je u propovijedi komentirao
evanđelje današnje liturgije u kojem Isus kaže Nikodemu da je „Bog tako ljubio
svijet te je dao svoga Sina Jedinorođenca da nijedan koji u njega vjeruje ne
propadne, nego da ima život vječni. Ta Bog nije poslao Sina na svijet da sudi
svijetu, nego da se svijet spasi po njemu".
„A ovo je taj sud: Svjetlost je
došla na svijet, ali ljudi su više ljubili tamu nego svjetlost jer djela im
bijahu zla" – citirao je Sveti Otac Isusove riječi i istaknuo – Božja ljubav
izgleda kao ludost. Otac nam je dao jedinorođenoga Sina koji je za nas umro na
križu. Raspelo je za nas velika knjiga Božje ljubavi. Mnogi kršćani vrijeme
provode kontemplirajući raspelo i tamo nalaze sve, jer Duh Sveti im je dao da
shvate da je tamo sva znanost, sva Božja ljubav i sva kršćanska mudrost, to
jest Božje svjetlo.
No mnogi ljudi ne mogu živjeti u
svjetlu, oni su ljudski šišmiši koji žive u tami. I mi kada živimo u grijehu,
više volimo živjeti u tami i hodimo kao slijepci – rekao je papa Franjo i
potaknuo – Upitajmo se, jesmo li Božji sinovi, sinovi svjetla ili sinovi tame?
Taj je razgovor Isusa i Nikodema istinska teološka rasprava i sve je tamo u tom
odlomku; navještaj, poučavanje, teološko razmišljanje i nagovori. Svaki put
kada ga čitamo otkrivamo veće bogatstvo, više tumačenja i stvari koje nam daju
da shvatimo Božje otkupljenje.
Bog nas ljubi, te Njegova ljubav
izgleda kao ludost – rekao je Papa i ponovo citirao – „Tako je ljubio svijet te
je dao svoga Sina Jedinorođenca". Dao je svojega Sina, poslao je svojega Sina
da umre na križu. Svaki put kada gledamo raspelo, vidimo tu ljubav. Raspelo je
upravo velika knjiga Božje ljubavi. Nije to predmet koji možemo staviti ovdje
ili ondje, više ili manje lijep, star ili moderan, ne! To je upravo izraz Božje
ljubavi. Bog nas je tako ljubio da je poslao svojega Sina koji se iz ljubavi
odrekao sebe, sve do smrti na križu.
Koliko ljudi, koliko kršćana
provodi vrijeme gledajući raspelo i tamo nalaze sve, jer im je Duh Sveti dao da
shvate da je tamo sva znanost, sva Božja ljubav i sva kršćanska mudrost – rekao
je Sveti Otac i primijetio – Sveti Pavao je govorio o tome, tumačeći da sve
ljudsko rasuđivanje služi do određene granice, no istinsko rasuđivanje koje
najbolje sve objašnjava jest Kristov križ koji je skandal i ludost, ali je
život. To je Božja ljubav. „Bog je tako ljubio svijet te je dao svoga Sina
Jedinorođenca da nijedan koji u njega vjeruje ne propadne, nego da ima život
vječni".
Gledati raspelo u tišini, gledati
rane, gledati Isusovo srce, gledati zajedno Krista raspetoga, Božjega Sina koji
je iz ljubavi dopustio da bude uništen i ponižen. To je prva točka koju nam
danas pokazuje ta teološka rasprava koja je zapravo razgovor Isusa i Nikodema –
rekao je papa Franjo i nastavio – Druga je točka: „Svjetlost je došla na
svijet, ali ljudi su više ljubili tamu nego svjetlost jer djela im bijahu zla".
Postoje ljudi, pa često i mi, koji ne mogu živjeti u svjetlu, jer su navikli na
mrak. Svjetlost ih zasljepljuje, nesposobni su vidjeti. To su ljudski šišmiši,
mogu se kretati samo u mraku.
I mi smo u tom stanju kada smo u
grijehu i ne podnosimo svjetlo – rekao je Papa i istaknuo – Lakše nam je
živjeti u tami, svjetlo nas udara i pokazuje nam ono što ne želimo vidjeti. No
još je gore što se oči duše zbog toga što dugo žive u tami, naviknu do te
mjere, da na kraju zanemaruju ono što je svjetlo. Gubimo osjećaj za svjetlo,
jer smo se navikli na tamu. To nam pokazuju mnogi skandali i korupcija.
Korumpirani ne znaju što je svjetlo i ne poznaju ga. I mi kada smo u grijehu,
kada se udaljavamo od Gospodina, postajemo slijepi, bolje se osjećamo u tami i
tako idemo dalje, ne gledajući, kao slijepci, krećući se kako možemo.
Dopustimo da Božja ljubav, koja je
poslala Isusa da nas spasi, uđe u nas; da u nas uđe svjetlo koje Isus nosi,
svjetlo Duha Svetoga koje će nam pomoći da stvari vidimo uz pomoć istinskoga
Božjega svjetla, a ne pomoću tame koju nam daje gospodar tame. Dvije su stvari
danas važne za nas: Božja ljubav u Kristu, u raspelu koje svakodnevno
promatramo i pitanje koje si svakodnevno možemo postavljati „hodamo li u
svjetlu ili u tami?; jesmo li Božji sinovi ili smo bijedni šišmiši?