30. travnja - Sveti Pio V., papa
Mihovil Ghislieri rođen je od seljačkih roditelja 17. siječnja 1504. u selu Bosco Marengo nedaleko Alesandrije u sjevernoj Italiji. Uz druge poslove što ih rade seljačka djeca bio je i pastir. U 14. godini pošao je u dominikance, završio filozofiju i teologiju i postao svećenik, profesor, poglavar samostana, provincijal, inkvizitor za sjevernu Italiju, biskup, kardinal, vrhovni inkvizitor i konačno izabran za papu 1566. godine.
Čovjek strog prema sebi a blag prema drugima započeo je veliku obnovu Crkve. Provodeći odredbe Tridentskog sabora, tražio je od biskupa neka čuvaju rezidenciju (za to se na spomenutom saboru posebno borio zagrebački biskup J. Drašković) i neka pohađaju župe, postrožio je klauzuru redovništva, zalagao se za celibat i svetost svih svećenika, dao misijama novi zamah i reformirao bogoslužje (Rimski katekizam 1566., Časoslov 1568. Misal 1570.). Obnovio je Rimsku kuriju i posebno se borio protiv simonije i nepotizma.
Iako nije bio ni vojskovođa ni admiral, ipak je najzaslužniji što je ujedinjena kršćanska Europa, posvađena i zaraćena među sobom, u glasovitoj pomorskoj bitki kod Lepanta 7. listopada 1571. porazila tursko brodovlje. Papa je uspio ujediniti sve kršćane u toj vojni, a još više pokrenuti veliku akciju moljenja svete krunice. Sve je stavio pod zaštitu Majke Božje, koju je tada nazvao „Pomoćnicom kršćana", pa je taj naziv ušao d u Lauretanske litanije. Na dan bitke cijela je Europa molila. Papa je razgovarao s plemićem Bussotti-jem. Najednom je prekinuo razgovor, pao u zanos i rekao: „Pustimo sve poslove i zahvalimo se Bogu i Gospi za veliku pobjedu!" I naredio je neka zvone sva zvona u zahvalu Bogu, za izvojevanu pobjedu. Vijest o pobjedi došla je u Rim tek nakon nekoliko dana.
I na papinskom tronu zadržao je redovničku jednostavnost i siromaštvo. Uvijek je nosio svoj dominikanski bijeli habit. I njegovi su nasljednici do danas zadržali tu bijelu haljinu. Bio je bliz malima i siromašnima, a strog s onima koji su razbijali jedinstvo i ljubav Crkve. Umro je u Rimu 1. svibnja 1572. i pokopan u crkvi Svete Marije Velike. Svetim ga je proglasio papa Klement XI. 1712. godine.
Sveti Josip Benedikt Cottolengo, svećenik, rođen je 3. svibnja 1786. u selu Bra, u pokrajini Cuneo u Italiji. U školi dobar đak, postao je svećenik, doktor teologije i kanonik. Činilo se kako je imo sve uvjete za „sjajnu karijeru".
Kad je pozvan siromašnoj bolesnici podijeliti sakramente, osjetio je što je to siromaštvo i bijeda: ležala je u tuđoj kući u bijedi i siromaštvu. Ubrzo je umrla i ostavila muža s troje djece. Shvatio je kako tu ne pomažu lijepe riječi te nakon noći provedene u molitvi prodao je namještaj, knjige, zlatni sat, čak i kaput. Iznajmio je dvije sobe i tu najprije smjestio neku paraliziranu staricu. Kad mu je rekla kako nema nikakvih službenih dokumenata, odgovorio je kako su mu njezine paralizirane ruke najbolji dokumenti, a njezina molitva bit će veća pomoć nego bilo kakav novac. I tako je to počelo 1828. godine.
Bolesnici su pristizali svih krajeva. Cijeli pothvat Josip je nazvao „Mala kuća Božje providnosti". Ali, vrag ne miruje. Kad se i u okolici Torina pojavila kuga, neki su prijavili i njegovu „kuću" kao izvor zaraze. Vlasti su mu zabranile rad i zatvorile „prihvatilište". Mnogi su se radovali što je propala „luda" Cottolengova zamisao!
Kažu kako je tada Josip rekao, kako kupus treba presaditi, ako želimo da se razvija i raste. Stoga i on nakon nekoliko mjeseci izlazi iz grada i u predgrađu Valdocco unajmljuje krčmu i daje joj ime „Mala kuća". Ponovno su bolesnica i siromasi navalili. Ubrzo su došli i liječnici, bolničari i apotekari pa su radili i pomagali besplatno. Dobre žena su kuhale, prale, spremale. Već 1842. godine naselje ima 7000 ljudi. Danas je „Mala kuća" zapravo veliki grad. Tisuće bolesnih i zapuštenih liječe se besplatno, bolničko osoblje radi badava, darovi stižu sa svih strana...
Kad su Josipa pitali, kako to sve ide i kako je to on organizirao, odgovorio je: „Ja to ne znam. To zna Božja providnosti". Silna vjera toga, čovjeka okupila je u deset redovničkih družba tolike ljude i žene koji su povjerovali Providnosti. Ozbiljno su shvatili: „Ako budete imali vjeru i ne posumnjate, (...) sve što zaištete u molitvi vjerujući primit ćete" (Mt 21,21-22). „Nemojte zabrinuto govoriti: Što ćemo jesti? ili: Što ćemo piti? (...) Zna Otac vaš nebeski kako vam sve to treba. Tražite najprije kraljevstvo Božje i pravdu njegovu, a sve će vam se ostalo nadodati! (Mt 6,31-33).
Pred samu smrt Josip je pozvao svoje suradnike neka zajedno s njim zahvale Providnosti za sve što je učinila za bolesne i siromašne. Posljednje su mu riječi bile: „Hajdemo u dom Gospodnji!" (Ps 122,1) i mirno je izručio svoju veliku dušu Božjoj providnosti. Bilo je to u Torinu 30. travnja 1842.
Njegova „Mala kuća" svojim životom i radom i danas cijelome svijetu svjedoči o veličini Cattolengova duha koji je jednostavno povjerovao Evanđelju i pomogao duhovno i materijalno onima kojima je to najpotrebnije. Njegov život za sve je kršćane putokaz i uputa: „Idi pa i ti čini tako!" (Lk 10,37).
Sveti Eutropije, biskup i mučenik. Njega je sveti Klement papa posvetio za biskupa i poslao među Santonce u Galiju, gdje je ne samo riječju već i krvlju svjedočio za Krista.
Sveti Amator, prezbiter, Petar, monah, i Ludovik, mučenici u Kordobi.
Sveti Lovro, mučenik u Novari. S njim je mučeno i nekoliko djece koje je on odgajao.
Sveti Afrodizije, prezbiter, i trideset drugih, mučenici u Aleksandriji.
Sveti Marijan, čitač, i Jakov, đakon, mučenici u Lambesi u Numidiji za cara Decija,
Sveti Maksim, mučenik u Efezu za Decijeva progonstva.
Sveta Sofija, djevica i mučenica u Fermu u Picenu.
Sveti Donat, biskup u Euru u Epiru za vrijeme cara Teodozija.
Sveti Pomponije, biskup u Napulju.
Sveti Erkonvald, biskup u Londonu.