Nalazite se u > Meditacije

3. korizmena nedjelja - B - 2015.

3. korizmena nedjelja - B - 2015.

Zapovijedi u temeljima čovjekove civilizacije

(Izl 20,1-17; 1 Kor 1,22-25; Iv 2,13-25)

Poruka Božje riječi sliči na „Bogojavljenje". Bog se naime svome narodu očitovao na doista originalan način. Kad su Židovi bili u egipatskom ropstvu, pojavio se Bog-Osloboditelj, prijateljski im se približio ponudivši slobodu, koja im je u tom povijesnom trenutku bila najdragocjenija. Dobili su i obećanje da će Jahve biti njihov Bog, a oni njemu „predraga svojina mimo sve narode". Tri mjeseca nakon čudesima popraćenog izlaska iz Egipta, na putu u Obećanu zemlju, sklopio je Jahve savez sa svojim narodom. Deset Božjih riječi ili zapovijedi u središtu su saveza i narod ih je poslušno primio. Taj će ih zakon života učiniti drukčijim od svih drugih naroda Kanaanske zemlje. Onima koji su štovali božanstva plodnosti i vegetacije, Izrael će svjedočiti vjeru u pravoga Boga stvoritelja ljudi i svijeta. Dekalog će postati temeljni zakon ljudskog društva i suživota, biser starog Istoka, a njegov Zakonodavac ući će povijest kao suputnik čovječanstva. Dok su se ostali narodi bojali svojih bogova i strepili od njihove strogoće, Izrael je s Jahvom slavio savez prijateljstva da mu postane izvor blagoslova, sigurnosti, mudrosti, zaštitni znak slobode i ljudskog dostojanstva.

Prva zapovijed izražava smisao i cilj sveukupnog Zakona. „Ja sam Gospodin Bog tvoj koji te izvedoh iz egipatskog ropstva." U njoj se Bog legitimira pred narodom i iznutra ga motivira da prihvati ostale zapovijedi. Po njoj će Izraelci oblikovati svoje povijesno pamćenje: Bili smo robovi u Egiptu, bez prava i zaštite izručeni na milost i nemilost svojim gospodarima. Tada smo iskusili da je Jave Bog naše slobode i dostojanstva, vrijedan ljubavi i poštovanja. Slobodu nismo izvojevali oružjem ni kupili bogatstvom; na slobodi smo zato što je to htio naš Bog. Da bi tako bilo i sutra, moramo Jahvu staviti na prvo mjesto i ne tražiti sreću izvan i mimo njega. On nam je dao deset životnih pravila, putokaze na putu u slobodu. Tko poštuje prvu zapovijed bit će bogobojazan, neće lagati, krasti, remetiti tuđe brakove. Njegov će život biti na slavu Božju, vazda usmjeren vremenitom i vječnom spasenju. Ova i ostale Božje zapovijedi postat će svim narodima put iz ropstva bilo koje tiranije. Štite ljudska prava osobito pravo na slobodu i dostojanstvo. Brinu se da čovjek ne bi sebi za vrat natovario božanstva, da ne bi djela ruku svojih proglašavao spasenjem, da ne bi sebe ni bilo koga proglašavao bogovima.  Prve tri zapovijedi Dekaloga određuju čovjekov odnos prema Bogu, a sedam zapovijedi na drugoj ploči reguliraju međuljudske odnose. Četvrta zapovijed štiti roditelje i starije, peta štiti život, šesta ljubav, sedma vlasništvo, osma istinu, dvije posljednje čast i dobra. Izraelci s prvi narod u povijesti koji je pozvan poštivati strance, siromahe, potrebite i prema svima se odnositi pravedno, a prema slabima zaštitnički. Dekalog je osnova na kojoj počiva sveukupna ljudska civilizacija. Židove, kršćane i muslimane obvezuje da u svim kulturama i epohama narode odgovorno predvode, ne ratom i terorom, već obranom prava i slobode. Samo oni koji su sami utemeljeni na Božjem zakonu mogu ljubiti bližnje.

Djeca i mladi ne vole zapovijedi, ništa što dolazi odozgor. Često pitaju zašto se ovo ili ono mora. Ponekad za inat relativiziraju i Božje zapovijedi. Ni odraslima one nisu „in", premda znamo da bi bez njih život bio nemoguć kao što nije održiv promet bez pravila i prometnih znakova. Zapovjedi štite život i kršćani po njima ispituju savjest te priznajemo gdje su skretali s Božjega puta.

Isusovo čišćenje hrama u Ivanovu evanđelju puno je simbolike. Revnošću pravednika odstranio je sve što mu ne pripada. Tako u korizmi čisti Crkvu živi hram Božji, sazidan od vjernika da bude slobodan, mjesto kajanja, praštanja, pomirenja i slave Božja. Što se u mojoj duši, malom svetištu, nakupilo i priječi očitovanje Božje? Što me ponižava, profanira moju ljudsku egzistenciju, odvodi u iluzije, zavodi na idolatriju i obezvrjeđuje bogolikost? Trebam li poduzeti osobno hramsko čišćenje da bi duša bila Bogu otvorena, njegovoj riječi poslušna, pa da se i na meni ispuni mesijansko obećanje: „Očistiti ću vas od svih vaših nečistoća od kumira vaših; dat ću vam novo srce, nov duh udahnut ću u vas".
Župni info kutak Sveci i blaženici Crkve u Hrvata
Korisni linkovi