Odlomkom današnjega
evanđelja odmakli smo se tek malo od početka Isusovog javnog djelovanja.
Među prvim stvarima koje nam evanđelist Marko navodi su: poziv prve
četvorice učenika, poziv Levija carinika, prvo propovijedanje u
kafarnaumskoj sinagogi, rasprava o postu te različita ozdravljenja.
Danas vidimo kako
farizeji iskušavaju Isusovu dobrotu nastojeći ga uhvatiti u kršenju
Zakona na što im Isus odgovara s Biblijom koja donosi prizor u kojem je i
kralj David učinio isto (usp. 1Sam 21, 2-7), te ih kasnije stavlja u
nelagodan položaj jednostavnim pitanjem koje nije zahtijevalo neki
dubokoumni odgovor. Isus stavlja same farizeje i njihova srca na vagu,
odnosno stavlja da sami odvagnu Zakon i čovjeka.
Subota je stvorena radi čovjeka, a ne čovjek radi subote
Tijekom više od pet
stotina godina, od vremena zatočeništva u Babilonu do Isusova vremena,
Židovi su obnašali Zakon o suboti. Ova služba postala je snažan znak
identiteta za njih. Subota je strogo obnašana. Biblija nam navodi kako u
razdoblju Makabejaca ovo strogo poštivanje subote dostiže kritičnu točku.
Napadnuti od strane Grka jedan dan u subotu, pobunjenici Makabejci radije
su dopustili biti ubijeni nego da prekrše subotu pomoću oružja kako bi
obranili svoje živote te je zbog toga umrlo mnogo ljudi (1Mak 2,32-38).
Razmišljajući o masakru, Makabejci su zaključili kako su se morali
oduprijeti i braniti svoj život, čak i na subotnji dan (1Mac 2,39-41).
Isus ima isti stav: relativizirati zakon subote u korist života, budući
da zakon postoji za dobrobit ljudskog života, a ne obratno!
, Sin
Čovječji gospodar je subote!
Isus ispunja Zakon. On
pomaže svojim učenicima otkriti Boga kao Oca te isto tako im pomaže da iskuse
vlastitim životom biti dijete Božje. Također, tim iskustvom, Isus daje
ključ kojim možemo pročitati jasnije poruku starozavjetnih Zakona. Iz tog
razloga Sin Čovječji također je gospodar subote.
Živeći s ljudima u Galileji trideset godina, osjećajući na njihovoj koži
ugnjetavanje i isključivanje iz društva onih koji su bili osuđivani u ime
Božjeg zakona, Isus primjećuje
kako to ne može biti značenje tih zakona.
Ako je Bog otac, tada pozdravlja sve kao sinove i kćeri. Ako je Bog otac,
moramo biti braća i sestre drugih. To je ono što je Isus živio i
propovijedao, od početka do kraja. Zakon subote mora biti u službi života
i ljubavi.
Upravo zbog njegove vjernosti ovoj poruci Isus je bio osuđen na smrt.
Isus je stavljao sustav u
neugodan položaj zbog okorjelosti njihovih srca, a sustav se branio silom protiv Isusa koji je
htio da Zakon bude u službi života, a ne obratno.
|