Nalazite se u > Papa-staro

3. siječnja 2018. - Papina kateheza na općoj audijenciji u srijedu

3. siječnja 2018. - Papina kateheza na općoj audijenciji u srijedu

Misa - Pokajnički čin

Draga braćo i sestre, dobar dan!

Vraćajući se iznova katehezama o euharistijskom slavlju danas ćemo, u kontekstu uvodnih obreda, govoriti o pokajničkom činu. Svojom ozbiljnošću on nam pomaže zauzeti stav kojim ćemo se oraspoložiti za dostojno slavljenje svetih otajstava, priznavajući pred Bogom i braćom svoje grijehe, priznavajući da smo grešnici. Svećenikov je poziv, naime, upućen čitavoj zajednici okupljenoj na molitvu, jer svi smo grešnici. Što može darovati Gospodin onome čije je srce već puno sebe, vlastitog uspjeha? Ništa, jer umišljena osoba nije sposobna primiti oproštenje, zasićena kakva jest tobožnjom pravednošću. Sjetimo se prispodobe o farizeju i cariniku, gdje samo ovaj drugi – carinik – odlazi kući opravdan, to jest biva mu oprošteno (usp. Lk 18, 9-14). Onaj tko je svjestan svojih bijeda i spušta svoj pogled s poniznošću, osjeća kako se na nj spušta Božji milosrdni pogled. Znamo iz iskustva da samo onaj tko zna prepoznati pogreške i tražiti oproštenje nailazi na razumijevanje i oproštenje drugih.

Osluškivati u tišini glas savjesti omogućuje nam prepoznati da su naši misli bile daleko od Božjih misli, da su naše riječi i naša djela često svjetovna, to jest da smo se u njima vodili izborima koji su suprotni evanđelju. Stoga, na početku mise, kao zajednica činimo pokajnički čin služeći se obrascem opće ispovijedi, koju se izgovara u prvom licu jednine. Svaki od nas pojedinačno ispovijeda Bogu i braći „da sagriješih vrlo mnogo mišlju, riječju, djelom i propustom". Da, i propustom, to jest propustio sam učiniti dobro koje sam mogao učiniti. Često sebe doživljavamo kao dobre osobe, kažemo „nisam nikome učinio zlo". U stvari, nije dovoljno ne činiti zlo bližnjemu, treba izabrati činiti dobro koristeći prigode koje nam se ukažu da dajemo dobro svjedočanstvo da smo Isusovi učenici. Dobro je istaknuti da ispovijedamo i Bogu i braći da smo grešnici: to nam pomaže shvatiti dimenziju grijeha koji, dok nas odjeljuje od Boga, dijeli nas također od naše braće, i obratno. Grijeh prekida: prekida odnos s Bogom i prekida odnos braćom, odnos u obitelji, u društvu, u zajednici. Grijeh uvijek prekida, odvaja, dijeli jedne od drugih.

Riječi koje izgovaramo ustima praćene su gestom udaranja u prsa, priznajem da sam sagriješio upravo svojom, a ne tuđom krivnjom. Često se, naime, događa da iz straha ili srama upiremo prst u druge i optužujemo ih. Nije lako priznati krivnju, ali je dobro za nas iskreno je priznati. Priznati vlastite grijehe. Sjećam se anegdote, koju je ispripovijedao jedan stari misionar, o nekoj ženi koja je došla na ispovijed i počela govoriti o grijesima svoga supruga; zatim je prešla na grijehe svoje svekrve a potom na grijehe svojih susjeda. U određenom trenutku, ispovjednik joj je rekao: „No, gospođo, jeste li završili? – Odlično: sad kad ste završili s tuđim grijesima počnite govoriti o svojim vlastitim". Reći vlastite grijehe!

Nakon što smo ispovjedili grijehe, upućujemo prošnju Blaženoj Djevici Mariji, anđelima i svecima da se mole Gospodinu za nas. I u tome je dragocjeno općinstvo svetih: to jest, zagovor te „braće i sestre u slavi" (Predslovlje 1. studenoga) potpora nam je na putu prema punom zajedništvu s Bogom, kad će grijeh biti jednom zauvijek uništen.

Osim „Ispovijedam" pokajnički se čin može izvršiti drugim obrascima, na primjer: „Smiluj nam se, Gospodine. Jer smo sagriješili tebi. Pokaži nam, Gospodine, milosrđe svoje. I spasenje svoje daj nam" (usp. Ps 123, 3; 85, 8; Jr 14, 20). Osobito nedjeljom može se upriličiti blagoslov i škropljenje vodom u spomen krštenja (usp. OURM, 51), koje briše sve grijehe. Može se, kao dio pokajničkog čina, otpjevati Kyrie eleison: drevnim grčkim izrazom kličemo Gospodinu - Kyriosu - i zazivamo njegovo milosrđe (isto, 52).

Sveto nam pismo pruža svijetle primjere „pokajnika" koji, povukavši se u sebe nakon što su počinili grijeh, nalaze hrabrosti skinuti masku i otvoriti se milosti koja obnavlja srce. Sjetimo se kralja Davida i riječi iz Psalma 51 koje se njemu pripisuju: „Smiluj mi se, Bože, po milosrđu svome, po velikom smilovanju izbriši moje bezakonje!" (3). Sjetimo se rasipnog sina koji se vraća ocu; ili zaziva carinika: „Bože, milostiv budi meni grešniku!" (Lk 18, 13). Sjetimo se također svetog Petra, Zakeja, žene Samarijanke. Suočiti se s time da smo krhki poput gline od koje smo sazdani iskustvo je koje nas jača: dok nam pomaže razračunati se s našom slabošću, otvara nam srce da u molitvi zaziva Božje milosrđe koje preobražava i obraća. A upravo to je ono što činimo u pokajničkom činu na početku mise.

Vatikan - Prvu opću ovogodišnju audijenciju papa Franjo, nastavljajući tumačiti euharistijsko slavlje, osvrnuo se na važnost pokajanja, priznavanja svojih grijeha i molitve za oproštenje. Potrebno je, prema njegovim riječima, obračunati s našim slabostima, jer nam to iskustvo daje potrebnu jakost i otvara srce za zaziv Božjeg milosrđa, koje nas mijenja i obraća. Grijeh nas udaljuje od Boga i braće.

Papa, koji je po običaju prije kateheze obišao prepunu dvoranu Pavla VI., posvetivši posebnu pozornost djeci, upitao je nazočne: „Što može darovati Gospodin onome čije je srce već puno sebe, vlastitog uspjeha", te odmah odgovorio: „Ništa, jer umišljena osoba nije sposobna primiti oproštenje, zasićena kakva jest tobožnjom pravednošću". Papa je naveo primjere kralja Davida, carinika, izgubljenog sina, Zakeja, Samarijanke pa čak i Petra, koji su imali odvažnosti skinuti krinku i zazvati Božje milosrđe. „Onaj tko je svjestan svojih bijeda i spušta svoj pogled s poniznošću, osjeća kako se na nj spušta Božji milosrdni pogled", primijetio je Papa i dodao kako iz iskustva znamo da samo onaj tko zna prepoznati pogreške i tražiti oproštenje nailazi na razumijevanje i oproštenje drugih.

„Osluškivati u tišini glas savjesti omogućuje nam prepoznati da su naši misli bile daleko od Božjih misli, da su naše riječi i naša djela često svjetovna, to jest da smo se u njima vodili izborima koji su suprotni evanđelju", rekao je Papa. U pokajničkom činu molimo oproštenje ne samo za misli, riječi i djela, već i za propuste, istaknuo je Papa i objasnio kako nije dosta ne činiti zlo bližnjemu, potrebno je činiti dobro. Traži se oproštenje od Boga i bližnjega, jer nas grijeh dijeli i od jednog i od drugog. Grijeh prekida odnos s Bogom i braćom, odnos s obitelji, društvom i zajednicom. Grijeh dijeli uvijek, ponovio je Papa i objasnio kako udarati se u prsa znači priznati kako je došlo do grijeha vlastitom krivnjom, a ne drugih. To je potkrijepio anegdotom jednog misionara, kojemu je došla na ispovijed žena i počela nabrajati grijeh muža, svekrve, susjeda sve dok je ispovjednik nije prekinuo, primijetivši da ako je ispovjedila grijehe drugih neka sada ispovijedi svoje.

Na početku nove godine Papa se posebno obratio mladima, pozvavši ih da budu glasnici Kristove ljubavi, bolesnicima je preporučio da u Božjem zagrljaju prepoznaju podršku u svom trpljenju, a novim bračnim parovima da budu svjedoci radosti, što je pruža bračni sakrament njihovom vjernom i uzajamnom ljubavlju.

Pozdravljajući razne hodočasničke skupine, posebno se na arapskom jeziku obratio vjernicima iz Egipta, Libanona i s cijelog Bliskog istoka, objasnivši i njima kako nam zajednički pokajnički čin na početku mise, kojim priznajemo pred Bogom i ljudima naše grijehe, pomaže u duhovnoj pripravi za dostojno slavlje svetih otajstava. Tko ponizno i iskreno prizna svoje grijehe, dobiva oprost te se iznova povezuje s Bogom i braćom, rekao je Papa, zazvavši na njih Božji blagoslov u nadi da će ih pratiti na njihovu teškom putu kroz godinu.
3. siječnja 2018. - Papina kateheza na općoj audijenciji u srijedu
Župni info kutak
  • Župne obavijesti
    Župne obavijesti

    Svete mise kroz tjedan:
    u 18:30h
    Svete mise nedjeljom:
    u 08:00, 10:00 i 18:30h

    Kontakt:
    Mob: 098 671 365 ...

  • Oglasna ploča
    Oglasna ploča

    Ipred ulaza u crkvu nalazi se oglasna ploča ...

  • Sveti Antun Padovanski
    Sveti Antun Padovanski

    Sveti Antun Padovanski rođen je u Portugalu, u gradu Lisabonu oko g. 1195. Nazvan je Padovanac jer je u Padovi ostala najživlja uspomena na njegov apostolski ra ...

Sveci i blaženici Crkve u Hrvata
Korisni linkovi