Naš odlomak iz evanđelja po Ivanu prati prvi znak Isusa u Kani u
Galileji (2, 1-12). To se može vidjeti kroz neke izraze i fraze koji se
ponavljaju u dvije scene, a koje nam sugeriraju da je autor htio stvoriti
kontrast između te dvije scene. U Kani, selu u Galileji, tijekom jednog
vjenčanja, Isusova majka pokazuje bezuvjetno povjerenje u Njega i poziva
na prihvaćanje Njegove riječi (2, 3-5). Dok s druge strane, "Židovi"
tijekom proslave Pashe u Jeruzalemu, odbijaju vjerovati Isusu i ne
prihvaćaju Njegovu riječ. Znamo da Isus u Kani čini svoje prvo znamenje
(2,11), za razliku od ovoga odlomka, gdje Židovi traže znak (2,18), ali
kasnije ne prihvaćaju znak koji im daje Isus (2,20). Današnje Ivanovo
evanđelje smješta nas u jedan određeni kontekst, točnije prostorni i
vremenski, kako bismo lakše ušli u tematiku događaja:
Blizu bijaše židovska
Pasha. Stoga Isus uziđe u Jeruzalem. U Hramu nađe prodavače volova, ovaca
i golubova i mjenjače gdje sjede.
Isus se priprema doći na Pashu u Jeruzalem. Njegov dolazak u hram
ima novo značenje. Isus čisti hram, Isus najavljuje novi hram i novu
Pashu. Isus naviješta svoju muku i uskrsnuće. U Jeruzalem su pred Pashu
dolazili mnogi hodočasnici, broj žitelja bio je višestruko povećan.
Evanđelje kaže da je predvorje hrama bilo ispunjeno mjenjačima novca i
trgovcima. Isus u hramu nađe „prodavače volova, ovaca i golubova i
mjenjače gdje sjede." Svi su oni ovdje u službi čistoće hrama. Trgovci su
nudili hodočasnicima „čiste" životinje za prinos u hramu prema strogim
kultnim obredima. Mjenjači novca, također su radili u ime Zakona. Mnogi
su hodočasnici koji su dolazili iz drugih zemalja donosili strani
novac koji je bio smatran „nečistim" za hramsku riznicu. Taj je novac
bilo potrebno promijeniti u židovski novac, u bakrene kovanice koje su
smatrane „čistima." Pojmu takve hramske čistoće Isus suprotstavlja novu
čistoću i novi oblik žrtve. Za Isusa, njihova briga za čistoću kulta
postala je prigoda za sebično trgovanje i za dobru zaradu. U ime „čistoće
kulta" iskorištavali su hodočasnike koji su teško štedjeli da bi mogli
doći u Jeruzalem na Pashu.
I načini bič od užeta
te ih sve istjera iz Hrama zajedno s ovcama i volovima. Mjenjačima rasu
novac i stolove isprevrta, a prodavačima golubova reče: »Nosite to odavde
i ne činite od kuće Oca mojega kuću trgovačku.« Prisjetiše se njegovi
učenici da je pisano: Izjeda me revnost za dom tvoj.
Isus zbog te nepravde čini to djelo, jer ne može više gledati tu
nepravdu. Isus ih sve istjera van snagom Božjeg autoriteta, rekavši:
„Nosite to odavde i ne činite od kuće Oca mojega kuću trgovačku."
Istjerivanjem mjenjača i trgovaca sa žrtvenim životinjama Isus najavljuje
novu žrtvu i novi prinos Bogu. Isusov čin nije narodu bio iznenađujući
jer su oni znali proročke riječi: „Ovaj me narod žrtvama časti, a srce mu
je daleko od mene" (Iz 29,13). Zato Isusova radnja i riječi izazivaju tu
reakciju kod „Židova".
Nato se umiješaju
Židovi i upitaju ga: »Koje nam znamenje možeš pokazati da to smiješ
činiti?« Odgovori im Isus: »Razvalite ovaj hram i ja ću ga u tri dana
podići.« Rekoše mu nato Židovi: »Četrdeset i šest godina gradio se ovaj
hram, a ti da ćeš ga u tri dana podići?« No on je govorio o hramu svoga
tijela. Pošto uskrsnu od mrtvih, prisjetiše se njegovi učenici da je to
htio reći te povjerovaše Pismu i besjedi koju Isus reče.
Židovima je zasmetalo to što je Isus učinio, pa ga upitaju za
dozvolu, a on im odgovori: „Razvalite ovaj hram i ja ću ga u tri dana
podići." Ove riječi predstavljaju krunu Isusova postupka. Isus govori o
neiskrenosti njihove žrtve i o propasti velebnog hrama. Isus
suprotstavlja novi hram koji će biti podignut u samo tri dana. Isus dakle
govori, „o hramu svoga tijela." Tijelo koje će „uskrsnuti" i biti
„podignuto" iz groba. Isus najavljuje novi kult i novi hram u kojem je on
istovremeno: svećenik, žrtva i hram. Svećenik je, jer je prinositelj
žrtve; žrtva je, jer prinosi sama sebe; hram je, jer se prinos događa u
njemu samome, u hramu njegova tijela. Ovome „kultu" nije potrebna velebna
zarada i novac. Potrebno je samo vjera u Božji dar i Božju ljubav.
Učenici počinju shvaćati svoga Učitelja. Prisjećaju se da je pisano:
„Izjeda me revnost za dom tvoj". Govor Isusov, „o hramu svoga tijela,"
razumjeli su tek kada je Isus uskrsnuo od mrtvih.
Dok je boravio u
Jeruzalemu o blagdanu Pashe, mnogi povjerovaše u njegovo ime promatrajući
znamenja koja je činio. No sam se Isus njima nije povjeravao jer ih je
sve dobro poznavao i nije trebalo da mu tko daje svjedočanstvo o čovjeku:
ta sam je dobro znao što je u čovjeku.
Mnogi koji su boravili u Jeruzalemu za blagdan Pashe,
„povjerovaše u njegovo ime promatrajući znamenja koja je činio." Isus
zapravo naviješta svoju smrt i uskrsnuće. Kad je Isus svojim učenicima
otkrio što će mu se dogoditi, oni to odmah nisu shvaćali jer su ga
očekivali kao slavodobitnika, kao zemaljskog viteza koji će ih osloboditi
od okupatora. No, Krist će postati slavodobitnik svojom smrću na križu.
On dolazi da ljude svih vremena svojim životom, smrću i uskrsnućem povede
putem koji vodi k Bogu. Isus govori o hramu svoga tijela. To je hram
Njegova uskrsnulog tijela.
|