22. listopada 2017. - Misijska nedjelja
Isusa su farizeji htjeli uhvatiti u političku zamku. Ali, Isus dobro razlučuje stvari: zna što je Božja stvarnost i što je ljudska stvarnost i ne želi pomiješati stvarnosti. Zato kaže farizeju, ali i svima nama: „Podaj Caru carevo, a Božje Bogu".
Evanđeoska tema, odnos Božjeg i ljudskog, religije i politike, Crkve i države, uvijek je aktualna. Pokušajmo o njoj razmišljati polazeći od poruke današnje Božje riječi.
Odnos između religije i politike, između Crkve i države, jedno je osjetljivo i teško pitanje. Dobro je postaviti nekoliko načela koja će nam omogućiti jasnije vidjeti taj odnos i naći bolje rješenje za probleme koji nam se mogu nametnuti.
Prvo načelo: Civilno društvo i religiozno društvo ili religiozna zajednica, Crkva i država su dvije stvarnosti, neovisne jedna o drugoj. Crkva i država, u službi su čovjeka pojedinca koji je osoba i društveno biće, njihov način promatranja i sredstva kojima se služe su različita.
Drugo načelo: Ukoliko je osoba ili pripadnik jedne zemaljske domovine, države, kršćanin ima zadaću živjeti u uvjetima te države, obdržavati njezine pozitivne zakone, slušati legalno izabranu vlast u svemu što je pravedno. Mora se služiti svim zakonitim sredstvima, izborima, sindikatima, tiskom, mirnim prosvjedima, kako bi društvo u kojem živi bilo što pravednije i što više po mjeri čovjeka.
Treće načelo: Kršćanin je čovjek koji svjedoči za transcendenciju, koji naglašava apsolutni karakter Božjih zakona, uvjeren kako je njihovo krštenje uvijek protiv čovjeka, poglavito najslabijeg čovjeka. U slučaju pritiska ili progonstva, kršćanin se mora suprotstaviti kršenju Božjih zakona sa strane zemaljskih moćnika, ako ograničuju ili ukidaju slobodu, ili ako proglašuju zakone koji su suprotni prirodnom redu ili pravu naroda.
Idealna je suradnja između Crkve i države, ali gdje jedna i druga zajednica radi na sebi primjeren način i na korist čovjeka.
Dajte caru carevo
Nakon usporedbi o odbijanju Židova uključiti se u Božji plan spasenja, evanđelist Matej opisuje farizeje koji se nastavljaju opirati Isusovu nastupu. Je li dopušteno surađivati s okupatorima, poglavito plaćanjem poreza? Bilo je vidljivo kako se pune riznice okupatora a osiromašuje narod? Treba imati na umu popularnost koju su u narodu uživali oni koji su se aktivno uključili u pokret otpora rimskim okupatorima. Pitanje upućeno Isusu bilo je isključivo političko pitanje.
Isus se nije ustručavao prihvatiti ovu vrstu izazova. Njegov odgovor sigurno ima i jednu crtu ironije. Njegov je nauk jasan. On ne ulazi u beskorisne diskusije s onima koji ne traže istinu i ne osporava legitimnu političku vlast. Isus ne obećaje kako će u jednom danu riješiti sve čovjekove probleme koji pritišću ljude, Isus proglašava kako politički izbor ne smije čovjeka onemogućiti u vršenju Božjega zakona i dati Bogu ono što mu pripada.
Kršćanin je građanin i zemaljske Domovine. Brinući odgovorno za nju, u svojim životnim okolnostima, izgrađuje i onu nebesku.