13. siječnja - Sveti Hilarije, biskup i crkveni naučitelj

Hilarijevi su roditelji bili pogani. Sinu su, koji živi od (315.-367.) godine, priskrbili odličnu naobrazbu u grčkoj i rajnskoj filozofiji kao i retorici. Hilarije na početku svoga ozbiljnijeg razmišljanja o životu pobliže izučava filozofske sustave i u njima traži odgovore na životna pitanja, ali nije bio zadovoljan tim sustavima. Zato je posegnuo za Svetim pismom i u njemu je našao što je uzalud tražio u filozofa. Obratio se, postao kršćanin i oko 350. godine biskup u Poitiersu.
Hilarije najveći dio svoga života živi u sporu s arijevstvom prema kojem zauzima dosta složen stav. Odlučno je branio svetog Atanazija kao zastupnika pravovjerja. Sve je sinode koje su Atanazija osudile odbacio i smatrao ništetnima. Zato ga je car Konstancije poslao u progonstvo u Malu Aziju. Ali i to je bilo providonosno. Hilarije je tako imao prigodu dobro upoznati teologiju Istočnih otaca. Međutim, on je i kao prognanik napadao krivovjerje i stoga je pod izlikom rušenja mira ponovno s Istoka potjeran na Zapad.
Hilardje je kušao odgovoriti na arijevske vjerske poteškoće. Arijevci su se znali pozivati na činjenicu kako je jedan antiohijski sabor već prije Niceje, kao i oni, izbacio ključnu nicejsku riječ „istobitan". Hilarije ih upozorava kako je ta riječ imala potpuno različito značenje na spomenutim saborima, i tako je otklonio arijevsko umovanje.
Valja posebice istaknuti kako je Hilarije bio susretljiv prema arijevskim vjernicama. One koji su zazirali od riječi „istobitan", ali su iskreno priznavali Isusovo potpuno božanstvo, primao je u crkveno zajedništvo.
Hilarije se zalagao neka se njegova domovima, Galija, oslobodi arijevske zablude. Njegovim su nastojanjem s biskupskih stolica uklonjeni arijevski biskupi pa je Galija opet postala katoličkom zemljom.
Ipak sukob s arijevstvom nije potpuno ispunjao Hilarijev život. Temeljito je poznavao Sveto pismo, ali ga je Hilarije i rado tumačio vjernicima. To ga je učinilo prvim ozbiljnim zapadnim egzegetom. U propovijedima i spisima poglavito zanosno i toplo govori o Trojstvu. Ukazuje se kao dubok teolog, i ako nije uvijek najjasniji u izražavanju. Hilarije je revnovao i oko liturgije. Nastojao je bogoslužje vršiti svečano. Sam je sastavio brojne himne u kojima slavi trojednoga Boga, krsno otajstvo i časnu Kristovu borbu s Božjim i čovjekovim Protivnikom. Papa Pio IX. na molbu pokrajinskog sabora u Bordeaux-u proglasio ga je g. 1851. crkvenim mučiteljem.
Sveti Hermil, đakon, i Stratonik, mučenici. Hermil je bio đakon u Srijemu (Srijemska Mitrovica), a Stratonik čuvar tamnice. Kad se Dicimije poslije Milanskog edikta posvadio s Konstantinom, počeo je progoniti kršćane, posebno u Iliriku gdje je vladao. Obojica svetih mučenika osuđena su na smrt i bačena u Dunav kod Beograda. Nakon tri dana nađena su im tijela i sahranjena. To se dogodilo 13. siječnja 314. ili 315. godine. Posebno su bili štovani u Carigradu. Njihov spomendan slavi se na današnji dan u Zemunu i Novom Beogradu.
Svetih četrdeset vojnika, mučenici u Rimu za vrijeme cara Galijena.
Sveti Gumesind, prezbiter, i Serviđeo, monah, mučenici u Kordobi (Španjolska).
Sveti Potit, mučenik na Sardiniji za vrijeme cara Antonina i namjesnika
Gelazija.
Sveti Leoncije, biskup u Cezaoji u Kapadocdji. Za vrijeme cara Licinija odvažno se boirtio protiv pogana, a za vrijeme cara Konstanitina protiv airijanaca.
Sveti Agricije, biskup u Trijeru, umro 332. godine.
Sveta Glafira, djevica u Amaseji u Pontu.
Blažena Juta (Iveta), udovica u Otrvalu (Belgija). Zadnjih 30 godana života provela je zatvorena u ćeliji, zbog čega se i naziva „rekluza". Umrla je 1228. godine.
Blaženi Hildemar, dvorski kapelan a onda pustinjak u Nizozemskoj, umro je 1097. godine.
Blažena Veronika, djevica reda svetog Augustina u Binasku kod Milana, umrla je 1497. godine. Njezino štovanje kao blaženice odobrio je papa Leon X. 1517. godine.