U današnjem Ivanovu evanđelju, u 5. uskrsnoj nedjelji,
možemo vidjeti jedan dio od velikog Isusovog govora svojim učenicima na
Posljednjoj večeri, koja počinje sa stihom 31 u poglavlju 13 i koja se
proteže sve do poglavlja 17. Radi se o jako bliskoj i dubokoj
cjelini, koja nema jednakost u svim evanđeljima i koja u sebi objedinjuje
svu objavu Isusa u božanskom životu u otajstvu Trojstva. Tako mali odlomak,
koji govori tako puno o ljubavi, koja ljubi sve do kraja, kao što vidimo
u Isusu, koji je odlučio živjeti tu ljubav prema svima nama. Zahvaljujući
toj ljubavi, kao vrhunskoj i konačnoj gesti beskrajne nježnosti, koja se
utjelovljuje u Kristu i tako svaka druga gesta ljubavi proizlazi iz te
neizmjerne ljubavi Božje. Isus je svoje intimno jedinstvo sa svojim
učenicima i sa svakim čovjekom izrazio slikom iz vinogradarstva. Odlomak
iz Ivanova evanđelja pojašnjava nam da je Isus Krist taj trs, a mi loze.
To znači da je vino djelo trsa – Krista i loze – čovjeka. Vino tako
simbolizira cjelokupnu čovjekovu egzistenciju ostvarenu u toj
božansko-ljudskoj dvojnosti: biti svoj i ne biti svoj – biti svoj, znači
zapravo, biti od Boga.
·
Ja sam istinski trs, a Otac moj
– vinogradar. Svaku lozu na meni koja ne donosi roda on siječe, a svaku
koja rod donosi čisti da više roda donese. Vi ste već očišćeni po riječi
koju sam vam zborio.
On je trs, čokot. Mi smo mladice na trsu, loze.
Isti život teče u trsu i u lozama. Trs i loza rode grožđem, od kojega se
pripravlja vino. Ono je plod trsa i rada ruku čovječjih. Dakle, vino nije
plod samoga čovjeka. Ono pripada trsu, bez trsa čovjek ne bi mogao ništa
učiniti. Ali, ni sam trs nije dovoljan, nema vina bez čovjeka i bez njegovih
ruku. Tako na primjeru vina, ukazuje nam se dvojnost postojanja svega:
sve je svoje, ali sve je i od drugoga. Nešto je istovremeno moje i nije
moje. Ja sam svoj, a nisam svoj! Kako to razumjeti? Svaki život i naš
vlastiti život, raste na temelju drugoga života i njime se hrani. Nitko
ne nastaje sam i ne može živjeti sam. Roditelji nas rađaju, oni nas
odgajaju, oni nas uvode u društvo, koje na nas cijeli život djeluje.
Stalno smo u odnosu s nekim i nečim. Sve što imamo od nekoga smo primili,
prema onoj Pavlovoj: „Što imaš da nisi primio? Ako si primio, što se
hvastaš kao da nisi primio?" Ali, postoji i loza koja želi biti sama,
loza koja ne želi crpsti iz trsa. Takva loza ne donosi plod, iz nje ne
može nastati vino. Takvu „jalovu" lozu Vinogradar sječe i u oganj baca.
·
Ostanite u meni i ja u vama.
Kao što loza ne može donijeti roda sama od sebe, ako ne ostane na trsu,
tako ni vi ako ne ostanete u meni.
Trs, Isus Krist, meni i tebi, lozama, omogućio je da
zajedno donesemo rod. Zato Isus govori svojim učenicima, ali jednako
govori i nama, da kao što loza ne može donijeti roda sama od sebe, ako ne
ostane na trsu,.. „tako ni vi ako ne ostanete u meni." Kao što
On ostaje u nama, tako i mi moramo ostati u intimnom odnosu s Njim, jer
je to jedini način da se u potpunosti utješimo Njegovoj ljubavi.
·
Ako ostanete u meni i riječi
moje ako ostanu u vama, što god hoćete, ištite i bit će vam.
Isus poziva, ali i obećava, što znači da s Isusom
možemo sve. Sjedinjenje s Isusom sveti Pavao tumači ovako: „Živim, ali ne
više ja, nego živi u meni Krist" (Gal 2,20). Krist živi i djeluje u nama.
Otvorimo se tom iskustvu koje nas želi izdići iznad nas samih; iznad svih
naših lijepih želja i planova, ali i iznad svih naših slabosti,
zarobljenosti i ovisnosti. Otvorimo se tom iskustvu molitvom, vjerom,
pričešću i sakramentima. Na taj se način otvaramo Isusu, Njegovim mislima
i željama, tako postajemo osjetljivi na Njegov način života: mišljenja,
osjećanja i djelovanja – postajemo dionici istoga Duha. A Kristov Duh u
nama pomoći će nam da nam Bog usliša naše molitve. Sve što Isus čini i
govori, On proslavlja Oca nebeskoga.
·
Ovim se proslavlja Otac moj:
da donosite mnogo roda i da budete moji učenici.
Isusov odnos prema Ocu u potpunoj je poslušnosti i
potpunom zajedništvu: „Moj nauk nije moj…" (Iv 7,16). „I sve moje tvoje
je; i tvoje moje"… (Iv 17,10), govori Isus u Ivanovu evanđelju. Ovim
snažnim riječima Isus izražava svoj odnos prema Ocu, ali i objavljuje tko
je Bog. U Bogu postoji dvojnost: sve što je Očevo, jest Sinovljevo i
obratno. Dvojnost Oca i Sina otvara se trećemu, Duhu Svetomu. Jedan od
autora tumači: „Zapravo, misao „sve moje tvoje je; i tvoje moje je" jedna
je od najljepših definicija ljubavi. Ljubav zahtijeva dvojnost i jedino u
ljubavi dvojnost ima smisla, a izvan nje svaka je dvojnost rušilačka"
(I.R.). Tako je rušilačko ono zajedništvo u kojem čovjek ne želi dijeliti
i ljubiti, kada sam ne želi davati sebe i ljubiti, nego samo uzimati. Bog
svojom ljubavlju spašava svijet od propasti. Bog Otac zasadio je u našu
zemlju „trs" jedinstvenog blagoslova. Isus je trs. Ova zemlja, po tom
zasadu, više nije prokleta zbog grijeha, nego je blagoslovljena u Isusu.
Isus je trs koji je oplemenio čitavu zemlju. A mi kršćani trebamo biti
„loze" koje sav svoj život i postojanje dugujemo trsu i Vinogradaru.
Između trsa i loze teče isti životni sok, duboko zajedništvo. Ovom slikom
Isus jasno govori o dubini Božjega zauzimanja u spasenju čovjeka. Preko
Sina Isusa, Bog je čovjeka uzdigao na dostojanstvo djeteta Božjega, a po
kojem ima udjela u božanskom životu. To je dar i hrabrost Božje ljubavi.
|
|
|