8. travnja 2020. - Papa: Križ i Evanđelje neka budu naša kućna liturgija
Na općoj
audijenciji održanoj u biblioteci Apostolske palače papa Franjo je potaknuo
vjernike da otvore svoje srce raspetom Isusu u molitvi, i to gledajući križ i
razmatrajući Evanđelje. Tako ćemo shvatiti da nismo sami, jer Gospodin nas
nikada ne napušta i ne zaboravlja nas
Upravimo pogled prema križu, a onda
otvorimo Evanđelje; križ i evanđelje, neka to bude naša kućna liturgija, jer ne
možemo ići u crkvu u ovo vrijeme pandemije – rekao je papa Franjo u katehezi na
općoj audijenciji koju je i danas održao u biblioteci Apostolske palače. Među
brojnim pitanjima koja si postavljamo ovih dana straha zbog pandemije koja muči
cijeli svijet, postavljamo si i pitanja o Bogu – primijetio je – Što On
čini pred našom boli? Gdje je kada sve krene loše? Zašto nam na brzinu ne
riješi probleme?
U tomu nam može pomoći pripovijest
o Isusovoj muci koja nas prati u ovim svetim danima – rekao je Papa. I tamo se
nakupilo mnogo pitanja. Nakon što su Isusa slavodobitno dočekali u Jeruzalemu,
ljudi su se pitali hoće li konačno osloboditi narod od njegovih neprijatelja.
Očekivali su snažnoga Mesiju, pobjedničkoga, s mačem. Ali, došao je jedan blagi
i ponizna srca, koji poziva na obraćenje i milosrđe. I tada upravo to isto
mnoštvo koje mu je prije klicalo, sada traži da ga se razapne. Oni koji su ga
prije pratili, sada su ga, zbunjeni i prestrašeni, napustili misleći da on nije
Mesija, jer Bog je snažan, Bog je nepobjediv.
Međutim poslije, nakon što je Isus
umro, satnik, koji nije bio vjernik, koji je vidio Isusa kako trpi na križu i
čuo ga kako je svima oprostio, rekao je: „Zaista, ovaj čovjek bijaše Sin
Božji!" (Mk 15, 39). Kaže upravo suprotno od onoga što su drugi govorili,
potvrđuje da je tamo doista Bog.
Koje je onda pravo Božje lice? I
gdje se potpuno objavio? – upitao je Sveti Otac te istaknuo – Na križu. Tamo
upoznajemo Božje crte lica. Nemojmo zaboraviti da je križ Božja katedra. Dobro
će nam činiti promatrati križ u tišini i vidjeti tko je naš Gospodin; Onaj koji
ne upire prstom ni u koga, čak ni u one koji ga razapinju, nego širi ruke prema
svima. On nas ne pritišće svojom slavom, nego dopušta da ga svuku za nas; ne
ljubi nas riječima, nego nam u tišini daje život; ne primorava nas nego nas
oslobađa; ne odnosi se prema nama kao prema tuđincima, nego na sebe uzima naše
grijehe.
Gledajmo križ kako bismo se
oslobodili predrasuda o Bogu, a onda otvorimo Evanđelje – potaknuo je Papa.
Ovih dana, kada smo svi u karanteni, zatvoreni u kući, uzmimo u ruke te dvije
stvari: križ, gledajmo ga; a onda otvorimo Evanđelje. To će za nas biti poput
velike kućne liturgije, jer ne možemo ići u crkvu. Križ i Evanđelje –ponovio je
papa Franjo.
U Evanđelju čitamo da, kada ga
ljudi žele proglasiti kraljem i kada nečisti duh želi otkriti njegovo
božanstvo, Isus to ne želi. Ne želi da ga se krivo protumači, ne želi da ljudi
pomiješaju pravoga Boga, koji je ponizna ljubav, s lažnim bogom, svjetovnim,
koji se silom nameće. Pravi Bog nije neki idol; On je Bog koji je postao čovjekom,
kao svatko od nas, i izražava se kao čovjek, ali snagom svojega božanstva –
napomenuo je Papa.
Upravo se u satnikovim riječima
otkriva pravi Isusov identitet. U tom se trenutku, nakon što je dao život na
križu, vidi da je Bog svemoguć u ljubavi. To je njegova narav, On je Ljubav.
Međutim, netko bi mogao reći: Radije bih imao snažnoga, moćnog Boga, a ne tako
slaboga koji umire. Ali, moć ovoga svijeta prolazi, dok ljubav ostaje.
Samo ljubav čuva život koji imamo,
jer obuhvaća naše slabosti i preobražava ih – objasnio je Papa. Ljubav Božja je
na Uskrs iscijelila naš grijeh svojim oprostom, od smrti je učinila prijelaz u
život, naš je strah pretvorila u pouzdanje, našu tjeskobu u nadu. Uskrs nam
kaže da Bog može sve okrenuti na dobro. Da se s Njim doista možemo pouzdati da
će sve ići dobro. I to nije neka iluzija, jer Isusova smrt i uskrsnuće nisu
iluzija; to je istina! – istaknuo je Papa te dodao da nam se zato u uskrsno
jutro kaže „Ne bojte se!" (usp. Mt 28,5).
Isus je promijenio povijest
postajući nam blizak, i učinio ju je poviješću spasenja, iako je još uvijek
obilježena zlom. Dajući svoj život na križu Isus je pobijedio i smrt. Tako i mi
možemo promijeniti svoj život približavajući se Njemu, prihvaćajući spasenje
koje nam nudi – rekao je Papa te potaknuo vjernike da Mu otvore svoje srce u
molitvi, i to gledajući križ i razmatrajući Evanđelje. Dopustimo da se njegov
pogled položi na nas; tako ćemo shvatiti da nismo sami, nego da smo voljeni,
jer Gospodin nas nikada ne napušta i ne zaboravlja nas.
8. travnja 2020. - Papa: Molimo za obraćenje Juda današnjice
Molimo
danas za ljude koji u ovo vrijeme pandemije koronavirusa trguju s potrebitima;
iskorištavaju potrebe drugih i prodaju ih. Molimo za mafijaše, lihvare i mnoge
druge. Neka Gospodin takne njihovo srce i neka ih obrati – rekao je papa Franjo
danas na misi u Domu svete Marte
Komentirajući evanđelje današnje
liturgije koje govori o Judinoj izdaji, Papa je rekao da i danas postoje Jude,
to jest ljudi koji izdaju, pa i najmilije, prodajući ih za svoju korist. I
danas postoje oni koji žele služiti Bogu i novcu, koji na prikriven način
iskorištavaju, naizgled besprijekorni, no trguju ljudima i prodaju bližnjega.
Juda je ostavio učenike, bio je navezan na novac. Tko previše voli novac,
izdaje. No njega je izdao đavao koji loše plaća i ostavlja čovjeka u
razočaranju. Juda je završio objesivši se.
Kada mislimo na prodaju ljudi, na
pamet nam pada trgovina afričkim robovima koje su odvodili u Ameriku, potom
prodaja jezidskih djevojaka u Islamskoj državi – rekao je Sveti Otac i istaknuo
– I danas se ljudi prodaju. Postoje Jude koji prodaju braću i sestre,
iskorištavajući ih u poslu, ne plaćajući pravedno i ne priznajući svoje
obaveze. Dapače, često prodaju najdragocjenije stvari. Da bi čovjek udobnije
živio, svoje roditelje stavlja na sigurno u starački dom i ne ide ih
posjećivati. Postoji uzrečica koja kaže: „Taj je sposoban prodati i vlastitu
majku". Zaista, prodaju je, potom su mirni, daleko od njih, prepuštaju drugima
da se brinu o njima.
Trgovina je ljudima danas, kao i u
prva vremena – rekao je papa Franjo i citirao – „Ne može se služiti dva
gospodara, to jest Bogu i novcu". Svatko od nas mora izabrati; služiti Bogu i
bit će slobodan u molitvi i služenju ili služiti novcu kojem će biti rob.
Međutim, mnogi ljudi žele služiti Bogu i novcu. To su ljudi koji na prikriven
način iskorištavaju, izgledaju besprijekorno, no ispod stola trguju, pa i s
ljudima, nije im važno. Iskorištavanje ljudi jest prodaja bližnjega.
Juda je otišao, no ostavio je
učenike koji nisu njegovi, nego su đavlovi učenici – rekao je Papa i primijetio
– Ne znamo kakav je bio Juda, možda normalan, možda tjeskoban; Gospodin ga je
pozvao da bude učenik. Nikada to nije uspio biti. Nije imao ni usta ni srce
učenika. Slabo je učio, no Isus ga je ljubio. Volio je novac. Kada je Marija
pomazala Isusove noge sa skupocjenom pomasti, prigovorio je ne zato što je
ljubio siromašne, nego jer je bio lopov. Ljubav ga je prema novcu odvela izvan
pravila da krade, a od krađe do izdaje mali je korak.
Tko previše ljubi novac, uvijek
izdaje kako bi imao više – rekao je Sveti Otac i potvrdio – To je pravilo i
činjenica. Možda je Juda bio dobar mladić s dobrim nakanama, no završio je kao
izdajica koji je otišao na tržište prodati; otišao je svećeničkim glavarima
prodati Isusa. Po mojem mišljenju, bio je izvan sebe. Isus mu nikad nije rekao
„izdajico", nego je govorio da će biti izdan. Nikada mu nije rekao: „Odlazi
izdajico". Dapače, rekao mu je: „Prijatelju" i poljubio ga. Đavao koji je ušao
u Judu, naveo ga je na izdaju. No đavao nije pouzdan platiša. Sve obećava i
pokazuje, te na kraju čovjeka ostavlja sama u takvom očaju koji ga tjera da si
oduzme život.
Judino je srce bilo nemirno, mučeno
pohlepom i uznemireno Isusovom ljubavlju koja ga nije uspjela osvojiti; u toj
se magli vratio svećeničkim glavarima, tražeći oprost i spasenje, a oni su mu
odgovorili: „Što mi imamo s tim? To je tvoja stvar!" Đavao tako govori i
ostavlja u očaju. Mislimo na mnoge „velike" Jude ovoga svijeta koji
iskorištavaju ljude i na „male" Jude koje svatko od nas u sebi nosi kada mora
birati između odanosti i koristi. Svakoga od nas može privući ljubav prema
novcu, imanju i blagostanju. No svatko se od nas mora pitati: „Mali Judo koji
si u meni, gdje si?".