MALA VRATA
Nije rijetkost da ljudi u svome gradu, iz nekog nepoznatoga razloga, više od drugih zavole jednu ulicu, prolaz ili šetnicu. A ako za to imaju opravdan razlog, onda to mjesto s vremenom dobije određenu simboliku i postaje omiljeno. Nešto slično dogodilo se i s malim vratima u našem mistu. U lijepo uređenu samostanskom dvorištu Čudotvorne Gospe Sinjske hlad čuvaju bujne krošnje visokih stabala, a kip svetog Franje Asiškog, odmah na ulazu u dvorište, u svojoj franjevačkoj mirnoći, svjedoči da je svetište i narod Cetinskog kraja povjeren njegovim vjernim sljedbenicima. Malo dalje, na zelenoj površini, ističe se ljepotom i bjelinom kip Djevice, zaštitnice mjesta. Visoki zidovi samostanskih odaja oblikuju kvadratni prostor koji se znakovito otvara plavetnilu neba. Samo se crkveni zvonik, u svojoj skladnoj masivnosti, uzdiže iznad samostanskih zgrada. Čitavo okruženje unosi neki otajstveni mir u posjetiteljevu dušu.
Dijeli me mnogo ljeta otkad je samostansko dvorište, ili kako smo ga uvriježenom tuđicom u vrijeme mog odrastanja zvali Fratarski obor, bilo mjesto našeg čestog dječjeg okupljanja. Zadržavali bismo se u njemu kako bismo se igrali nakon vjeronauka (koji smo tada nazivali katekizam), a pred vjeroučiteljima morali smo zaboraviti sve naše nestašluke. Roditelji su nas učili da prema franjevcima gajimo ljubav i poštovanje pa su bili zadovoljni da dio vremena provodimo u Fratarskom oboru.
Mnogo se toga promijenilo do danas. Onaj obor više nije isti. Ovaj današnji je uređen, popločan i izgrađene su nove okolne zgrade. Vrijeme nas je neumoljivo gazilo prolaznošću i oduzimalo nam, malo po malo, ljude koje smo u njemu sretali. Zauvijek su otišli naši dragi vjeroučitelji i franjevci fra Silvestar Aračić, fra Ivan Abrus, fra Vjenceslav Glibotić, a i naša je kosa posijedila. Izgubili su se naši stari katekizmi, male vjeronaučne knjižice na jednostavnom žutom papiru s tekstom tipkanim pisaćim strojem. Hvala Bogu, u hirovitu vremenu, nismo zaboravili što nas je katekizam učio. S Božjom pomoći čuvali smo i živjeli našu vjeru. Jednog se detalja iz onog našeg starog i dragog obora posebno sjećam. To su njegova Mala vrata.
Nalazila su se nešto dalje od kampanela i bila su sastavni dio samostanskih zgrada koje su zatvarale obor. Mala vrata bila su prolaz koji je neki vrijedan graditelj oblikovao onako kako priliči crkvenom okolišu - s polukružnim svodom. To im je davalo poseban čar i ljepotu. Iako ih je pratio epitet mala, valjda u odnosu na glavna vrata naše crkve koja smo zvali velikim, ona nisu bila mala. Imala su skladne dimenzije i bila su posebna. Mi smo se na njih naviknuli kao na neku dragu osobnu stvar.
Uobičajeno je da ljudi u crkvi imaju svoje mjesto, kao što ga imaju i za obiteljskim stolom, i toga se pridržavaju. Tako su jedni uvijek ulazili u crkvu do svog izabranog mjesta na mala, a drugi na velika vrata. Bila su ona omiljeni dječji prolaz na katekizam, a u večernjim satima prolazili su gimnazijalci, studenti i intelektualci koji su k fratrima odlazili po knjigu, savjet ili na razgovor. Mala vrata bila su mnogo važnija za sve one vjernike koji su u crkvu morali ulaziti potajno zbog službe koju su obavljali. Svojim položajem zaklanjala su mnoge od znatiželjnih pogleda. S gorućom željom da se pomole u svojoj crkvi, žurno bi se provukli učitelji, nastavnici, profesori i drugi državni službenici. Kad bi noć zamijenila dan, ulice se ispraznile od prolaznika a škure zatvorile, prolazile su u strahu supruge članova Partije ili njihove majke noseći u naručju mališane na krštenje. Pamte naša mala vrata mlade bračne parove koji su pred Gospinim oltarom izrekli sudbonosno "da", u vrijeme kad u crkvi nikog nije bilo. Nekima je grijeh razdirao dušu i htjeli su je olakšati daleko od očiju poznatih. Činili bi to u smiraju dana.
A na dan najvećega sinjskog blagdana, na žežin i na blagdan Velike Gospe, mala su vrata bila pretijesna da propuste mnoštvo hodočasnika koji su željeli rukom ili pogledom pomilovati Gospinu sliku, u crkvi ili fratarskom oboru, u vrijeme kad procesija nije smjela gradskim ulicama. (U kakvom smo to vremenu živjeli?! Smije li ga pomesti zaborav?!)
Taj je crkveni prolaz u duga četiri desetljeća komunističke vlasti koja je htjela opustošiti naše duše, osiguravao nekim vjernicima tajnost ulaska u crkvu. Zapravo, mnogima su mala vrata bila granični prolaz između dvaju posve različitih svjetova: vanjskoga, u kojem su često gubili duhovni mir i Božjeg, u koji se odlazilo po mir i ljubav. Ovim, po svemu neobičnim vratima, graditelj je dao ljepotu polukružnoga svoda, a građani su im podarili priče, osobne i iskrene, obilježene pečatom jednog vremena. Mnoge od njih ostale su neispričane kako i priliči tajni.
Malih vrata više nema... Kad se uređivalo samostansko dvorište nekom suvremenom graditelju su zasmetala i zauvijek su nestala u hladnom nizu samostanskih zgrada. Malo dalje novi je prolaz, jednostavan, kvadratan, betonski i posve nezapažen. Nije ni približno sličan onim nekadašnjim vratima Fratarskoga obora.
Kad zažalim za nečim što je nepovratno izgubljeno, svojoj moći sjećanja često za utjehu pridružim svoju moć maštanja, pa tako i ovoga puta vidim obnovljena i u predvečerje osvijetljena Mala vrata koja su u novom vremenu izgubila svoju negdašnju simboliku. Još uvijek su lijep ukras crkvenoga okoliša. No, mašta je moja varljiva družica!
Vojna Krizmanić, prof.